Vaginal​ ​Kuruluk​​ Nedir?

Vaginal​ ​kuruluk​​ ​vaginada​ ​salgı​ ​azalması​ ​veya​ ​yokluğu​ ​anlamına​ ​gelir.Vaginal​ ​kuruluk durumunda​ ​cinsel​ ​ilişkide​ ​ağrı​ ​ve​ ​rahatsızlık,​ ​vaginada​ ​yanma,​ ​sızlama,​ ​sık​ ​idrara​ ​gitme​ ​gibi şikayetler​ ​görülür,​ ​hatta​ ​bazı​ ​durumlarda​ ​ilişki​ ​gerçekleşemez.​ ​​ ​​ ​Sağlıklı​ ​bir​ ​cinsel​ ​ilişkide​ ​sağ ve​ ​sol​ ​vagen​ ​girişinde​ ​bulunan​ ​Bartholin​ ​bezlerinden​ ​sümüksü​ ​kıvamda​ ​mukus​ ​salgılanmakta ve​ ​vagina​ ​kayganlığı​ ​sağlanmaktadır.​ ​Kadınlarda​ ​hormonal​ ​döngü​ ​sırasında​ ​yumurtalıklardan salgılanan​ ​östrojen,​ ​progesteron​ ​gibi​ ​hormonlara​ ​bağlı​ ​olarak​ ​vaginada​ ​birtakım​ ​değişiklikler olur.​ ​Kadınlarda​ ​östrojen​ ​hormonu​ ​vagina​ ​duvarının​ ​kalınlaşmasını​ ​sağlar.

Menapoz döneminde​ ​östrojen​ ​hormonu​ ​yetersiz​ ​olduğu​ ​için​ ​​Vaginal​ ​kuruluk​ ​şikayeti​​ ​çok​ ​belirgindir. Üreme​ ​çağındaki​ ​kadınlarda​ ​çeşitli​ ​vaginal​ ​enfeksiyonlarda,​ ​hormonal​ ​dengesizlik​ ​durumunda, hamilelik​ ​döneminde,​ ​doğum​ ​sonu​ ​emzirme​ ​döneminde,​ ​çeşitli​ ​hormonal​ ​ilaçlar​ ​kullanılırken​ ​ve cinsel​ ​uyarının​ ​yetersiz​ ​olduğu​ ​cinsel​ ​fonksiyon​ ​bozukluklarında​ ​vaginal​ ​kuruluk​ ​ile karşılaşılabilir.​ ​Ayrıca​ ​düşük​ ​doz​ ​doğum​ ​kontrol​ ​hapları,​ ​rahim​ ​sarkması,​ ​idrar​ ​kaçırma,​ ​yüksek tansiyon,​ ​önceden​ ​geçirilen​ ​vaginal​ ​operasyonlar​ ​ile​ ​vagene​ ​uygulanan​ ​kişisel​ ​bakım​ ​ürünleri, pudra​ ​gibi​ ​kimyasal​ ​maddeler​ ​de​ ​vaginal​ ​kuruluk​ ​yapan​ ​nedenlerdir.Vaginal​ ​kuruluğun​ ​en önemli​ ​nedeni​ ​östrojen​ ​düzeyinin​ ​düşük​ ​olmasıdır.​ ​

Menopoz​ ​dönemi​​ ​ile​ ​süt​ ​veren​ ​emziren kadınlarda​ ​yumurtalıkların​ ​çalışmadığı​ ​dönemde​ ​östrojen​ ​eksikliğine​ ​bağlı​ ​olarak​ ​​vaginal kuruluk​ ​şikayeti​​ ​oldukça​ ​fazladır. Diabetik​ ​kadınların​ ​büyük​ ​çoğunluğunda​ ​vaginal​ ​kuruluk​ ​olduğundan​ ​bir​ ​kısmında​ ​da​ ​diabete bağlı​ ​vaginal​ ​mantar​ ​enfeksiyonu​ ​geliştiğinden​ ​cinsel​ ​hayatları​ ​olumsuz​ ​yönde​ ​etkilenir. Kanser​ ​tedavisi​ ​(kemoterapi-radyoterapi)​ ​alan​ ​kadınlarda​ ​da​ ​ileri​ ​derecede​ ​vaginal​ ​kuruluk gözlenir. Antidepresan,​ ​Antihipertansiyon​ ​ve​ ​Antihistaminik​ ​ilaçlar​ ​cinsel​ ​uyarılma​ ​bozukluğu yaptığından​ ​vaginal​ ​kuruluğa​ ​neden​ ​olabilir.

Vaginal​ ​Kuruluk​ ​Tedavisi

Ayrıca​ ​Kegel egzersizleri​ ​olarak​ ​tanımlanan​ ​pelvik​ ​kasların​ ​kuvvetlendirilmesi​ ​ile​ ​genital​ ​bölgeye​ ​olan​ ​kan akımı​ ​artırılarak​ ​vaginal​ ​kuruluk​ ​önlenebilir.​

Ayrıca​ ​günümüzde​ ​tamamen​ ​bitkisel​ ​menşeli vagen​ ​PH'sını​ ​dengeleyen,​ ​allerji​ ​ve​ ​tahrişe​ ​neden​ ​olmayan,​ ​mikroplara​ ​karşı​ ​koruyucu​ ​fitiller de​ ​​vaginal​ ​kuruluk​ ​şikayeti​​ ​olan​ ​kadınlara​ ​önerilmektedir. Vaginal​ ​kuruluk​ ​şikayeti​​ ​olan​ ​kadınların​ ​eli​ ​ve​ ​yüzü​ ​için​ ​kullandığı​ ​yağlı​ ​kremleri​ ​bu​ ​amaç​ ​için gelişi​ ​güzel​ ​kullanması​ ​doğru​ ​değildir.​ ​Çünkü​ ​bu​ ​bölgenin​ ​PH​ ​sı​ ​ile​ ​uyuşmayan​ ​lokal​ ​uygulanan kremler,​ ​vulvar​ ​irritasyona​ ​ve​ ​enfeksiyona​ ​neden​ ​olabilir.Ayrıca​ ​genital​ ​bölgenin​ ​aşırı yıkanması​ ​ve​ ​sabunlanması​ ​da​ ​zara​ ​verici​ ​olabilir.