Bartholin Kisti Nedir?

Bartholin​ ​Bezi​ ​Lokalizasyonu

Bartholin​ ​bezleri​ ​labia​ ​minoranın​ ​her​ ​iki​ ​yanında,vajinal​ ​açıklığın​ ​hemen​ ​içinde​ ​2​ ​taraflı​ ​küçük bir​ ​bezdir.​ ​Seksuel​ ​birleşme​ ​sırasında​ ​bir​ ​mukus​ ​salgılar.​ ​Salgılanan​ ​mukus​ ​yaklaşık​ ​2​ ​cm​ ​olan ince​ ​kanalları​ ​ile​ ​vaginaya​ ​boşalır.

Bartholin​ ​Bezi​ ​ile​ ​İlgili​ ​Problemler

Bartholin​ ​apsesi​ ​ise​ ​bezin​ ​enfekte​ ​olması​ ​durumudur.​ ​Kadınların dış​ ​genital​ ​organlarında,​ ​vulvada,​ ​vajina​ ​girişinin​ ​hemen​ ​sağ​ ​ve​ ​solunda​ ​bazen​ ​tek​ ​taraflı bazen​ ​iki​ ​taraflı​ ​gözlenen​ ​Bartolin​ ​bezi​ ​apse​ ​ve​ ​kistleri​ ​üreme​ ​çağındaki​ ​kadınlarda​ ​sık rastlanan​ ​ve​ ​tüm​ ​kadınların​ ​yaklaşık​ ​%2'sinde​ ​tespit​ ​edilen​ ​bir​ ​hastalıktır.​ ​Bu​ ​kist​ ​ya​ ​da​ ​apse tedavisi​ ​yapılırken​ ​ilk​ ​müdahale​ ​sırasında​ ​bezin​ ​tamamını​ ​almak​ ​düşünülmez;​ ​çünkü​ ​cinsel ilişki​ ​sırasında​ ​bu​ ​bezler​ ​mukus​ ​salgılayarak​ ​vajinal​ ​kuruluğu​ ​ortadan​ ​kaldırır​ ​ve​ ​ilişki​ ​sırasında vajinal​ ​kayganlık​ ​sağlar.​ ​Bu​ ​nedenle​ ​ancak​ ​tedaviye​ ​rağmen​ ​tekrar​ ​eden​ ​vakalarda​ ​bezin tamamını​ ​almak​ ​ya​ ​da​ ​çeşitli​ ​yöntemlerle​ ​bezin​ ​tamamını​ ​tahrip​ ​etmek​ ​düşünülebilir.​ ​Bartholin kist​ ​ve​ ​apsesinin​ ​maliğnite​ ​olasılığı​ ​çok​ ​düşük​ ​olmasına​ ​rağmen​ ​tekrarlayan​ ​vakalarda​ ​bu olasılığı​ ​göz​ ​ardı​ ​etmemek​ ​ve​ ​bezin​ ​tamamını​ ​çıkarttıktan​ ​sonra​ ​mutlaka​ ​patolojik​ ​inceleme​ ​için göndermek​ ​gerekir.

Bartholin​ ​Kisti​ ​Nedenleri

Bartolin​ ​bezinin​ ​kanalı​ ​​ ​tıkalı​ ​olduğu​ ​zaman​ ​Bartolin​ ​kisti​ ​gelişir.​ ​Bu​ ​durumda​ ​bezin​ ​ürettiği mukus​ ​birikir,​ ​kist​ ​formu​ ​ortaya​ ​çıkar.​ ​Bu​ ​kist​ ​enfekte​ ​olduğu​ ​zaman​ ​apse​ ​oluşur.​ ​Bartolin apsesine​ ​bir​ ​çok​ ​çeşit​ ​bakteri​ ​neden​ ​olabilir.​ ​Mide​ ​barsak​ ​sisteminde​ ​normal​ ​olarak​ ​bulunan bakteriler​ ​kadar​ ​Klamidia​ ​ve​ ​Gonore​ ​gibi​ ​cinsel​ ​yolla​ ​bulaşan​ ​bakteriler​ ​de​ ​buna​ ​neden​ ​olabilir.

Bartholin​ ​Kist​ ​Semptomları

Bartolin​ ​kistinin​ ​lokalize​ ​olduğu​ ​labia​ ​minora​ ​ve​ ​vajen​ ​girişinde​ ​şişlik​ ​olur,​ ​apse​ ​olursa​ ​ağrı​ ​çok şiddetli​ ​bir​ ​hal​ ​alır,​ ​kist​ ​durumunda​ ​ağrı​ ​daha​ ​hafif​ ​seyreder. Bartolin​ ​apsesinde,​ ​lokalize​ ​olduğu​ ​kısımda​ ​şişlik,​ ​ödem,​ ​ağrı​ ​ve​ ​deride​ ​kızarıklık​ ​izlenir. Bartolin​ ​apsesinde​ ​vücutta​ ​ateş​ ​olmaz.​ ​Yürürken​ ​ve​ ​otururken​ ​çok​ ​ağrı​ ​hissedilir.Antibiyotik tedavisi​ ​verilebilir.Bartholin​ ​kist​ ​ve​ ​apsesi​ ​ağrılı​ ​hale​ ​gelirse​ ​tedavisi​ ​drenajdır.​ ​Apse​ ​kapalı​ ​bir alanda​ ​oluşan​ ​enfeksiyon​ ​olduğundan​ ​antibiyotikler​ ​bu​ ​alana​ ​uygun​ ​bir​ ​şekilde​ ​giremez.​ ​Bu nedenle​ ​apse​ ​drene​ ​edilmelidir.

Apse​ ​Drenajı:​​ ​Apse​ ​drenajı​ ​için​ ​önce​ ​apse​ ​yüzeyine​ ​lokal​ ​anestezik​ ​madde​ ​enjekte​ ​edilmelidir. Sonra​ ​vagina​ ​girişi​ ​iç​ ​yüzüne​ ​küçük​ ​bir​ ​insizyon​ ​(kesi)​ ​yapılmalıdır.​ ​Apse​ ​içindeki​ ​enfekte materyal​ ​tam​ ​olarak​ ​akıtıldıktan​ ​sonra,​ ​boş​ ​kalan​ ​apse​ ​kavitesine​ ​steril​ ​bir​ ​gaz​ ​ya​ ​da​ ​küçük​ ​bir kateter​ ​(Word​ ​kateteri)​ ​yerleştirilerek​ ​kavitenin​ ​açık​ ​kalması​ ​sağlanmalıdır.​ ​Böylece​ ​drenajı daha​ ​iyi​ ​olur.​ ​Apse​ ​boşluğuna​ ​gaz​ ​konmuşsa​ ​bu​ ​gaz​ ​24-48​ ​saat​ ​sonra​ ​çıkartılmalıdır.​ ​Kateter varsa​ ​bu​ ​kateter​ ​birkaç​ ​hafta​ ​bırakılırsa​ ​apsenin​ ​tekrarlama​ ​olasılığı​ ​azalır. Lokal​ ​anestezi​ ​apse​ ​yüzeyinde​ ​inflamasyonlu​ ​dokuda​ ​çok​ ​iyi​ ​sonuç​ ​vermez​ ​ve​ ​apse​ ​boşaltmak çok​ ​ağrılı​ ​olabilir.​ ​Bu​ ​durumda​ ​hastayı​ ​uyutmak​ ​dahauygun​ ​olacaktır.Apse​ ​drenajından​ ​sonra antibiyotik​ ​tedavisi​ ​gereksizdir.​ ​Buna​ ​rağmen​ ​kültür​ ​sonucuna​ ​göre​ ​cinsel​ ​yolla​ ​bulaşan bakteriler​ ​ya​ ​da​ ​vaginal​ ​ve​ ​üriner​ ​bir​ ​enfeksiyon​ ​tespit​ ​edilirse​ ​antibiyogram​ ​sonucuna​ ​göre uygun​ ​antibiyotik​ ​kullanılmalıdır.

Marsupialization:​​ ​Bartholin​ ​apse​ ​ya​ ​da​ ​kisti​ ​açıldıktan​ ​sonra​ ​tekrar​ ​kapanmaması​ ​ve​ ​drenajin devamlı​ ​olması​ ​için​ ​kist​ ​duvarı​ ​cilt​ ​ile​ ​ağızlaştırılarak​ ​dikilir.​ ​Böylece​ ​hem​ ​bezin​ ​drenaji​ ​devam eder​ ​hem​ ​de​ ​yeniden​ ​kist​ ​formasyonu​ ​zorlaşır.

Karbondioksit​ ​Laser​ ​Tedavisi:​ ​​Laser​ ​etkisi​ ​ile​ ​kist​ ​açılır,​ ​kist​ ​duvarı​ ​sıcak​ ​etkisi​ ​ile​ ​tahrip edilir,​ ​böylece​ ​tekrar​ ​bir​ ​kese​ ​oluşamaz.

Gümüş​ ​Nitrat​ ​Tedavisi:​ ​​Kist​ ​ya​ ​da​ ​apse​ ​drene​ ​edilir,​ ​boşaltılır,​ ​kist​ ​boşluğuna​ ​0,5​ ​cm​ ​eninde, 0,5​ ​cm​ ​boyunda​ ​gümüş​ ​nitrat​ ​çubuğu​ ​yerleştirilir.​ ​Bu​ ​tedavide​ ​gümüş​ ​nitrat​ ​ile​ ​kese​ ​toparlanır, büzülür​ ​ve​ ​24-48​ ​saat​ ​içinde​ ​dışarı​ ​çıkar​ ​ya​ ​da​ ​doktor​ ​tarafından​ ​alınır.

Bartolin​ ​Bezi​ ​Kistinin​ ​Tam​ ​Olarak​ ​Çıkartılması:​​ ​Çeşitli​ ​tedavi​ ​metotlarından​ ​sonra​ ​kist​ ​hala tekrarlıyorsa,​ ​Bartholin​ ​bezinin​ ​tamamı​ ​cerrahi​ ​tedavi​ ​ile​ ​ameliyathane​ ​şartlarında çıkartılmalıdır.​ ​Bartholin​ ​bezinin​ ​tamamı​ ​çıkartıldı​ ​ise​ ​daha​ ​sonra​ ​ilişki​ ​sırasında​ ​bitkisel menşeli​ ​vajinal​ ​lubrikanlar​ ​önerilmektedir.

Bartholin​ ​kisti​ ​oluşmasında​ ​etken​ ​olan​ ​vajinal​ ​akıntılar,​ ​enfeksiyonlar​ ​erken​ ​dönemde​ ​tedavi edilmelidir.​ ​Buna​ ​rağmen​ ​Bartholin​ ​kisti​ ​oluşursa,​ ​sıcak​ ​suya​ ​oturma​ ​banyoları,​ ​ağrı​ ​kesiciler, gerekirse​ ​antibiyotikler​ ​ile​ ​tedavi​ ​edilmeli,​ ​genital​ ​organların​ ​hijyenine​ ​büyük​ ​özen gösterilmelidir.