• Kadınlarda, yumurtamadan sonra adet dönemine kadar yaşanan bir dizi şikayetlerdir. O kadar sık yaşanmaya başladı ki sanki kadın olmanın bir parçası ve normal bir şeymiş gibi yaklaşılmaya başlandı. Kimi kadın çok şiddetli yaşadığından dolayı sosyal ve çalışma hayatından kopma durumuna gelebilir. Hormonların dalgalanması ve düzensizliği sonucunda ortaya çıkar.
  • Adetin ikinci döneminde çatlamış yumurtadan salgılanan progesteron hormonu devreye girer ve bu hormon sadece sağlıklı çatlayan bir yumurtadan salgılanabilir. Eğer bu salınma yeterli olmazsa ya da estrojen gereğinden fazlaysa ve vücut estrojeni yeterince uzaklaştıramıyorsa bu iki hormon (estrojen/progesteron) arasındaki denge bozulur ve estrojen dominansı oluşur. Bu dengesizlikler:
    • Stres sistemi (hipotalamo-hipofizer-adrenal / HPA sistemi) sorunları
    • Kan şekeri dengesizlikleri
    • Diyette mikrobesin eksikleri
    • Estrojen/xenoesterojenlerin karaciğerde arıtma (detoks) işleminde yetersizlik temelinde daha da alevlenir.
  • Çok değişik türde yakınmalar vardır:
    • Sinirlilik
    • Anksiyete, depresyon
    • Mizaç gelgitleri
    • Uyku bozuklukları
    • İştah değişimleri, tatlı krizleri
    • Kognitif bozuklar
    • Ödem
    • Kilo değişikleri
    • İshal veya kabızlık
    • Şiddetli baş ağrıları
    • Göğüslerde gerginlik, ağrı, hassasiyet
  • Fonksiyonel tıp yaklaşımda, hastaya ilk uyguladığımız adın estrojen giriş kaynaklarını azaltmak, karaciğerde yıkımını desteklemek (Faz 1, Faz 2 reaksiyonları), detoksifikasyonu desteklemek (DIM, Ca-Dglukarat) , bağırsaktan atılımını gerçekleştirmeye yardımcı olmaktır. Ayrıca:
    • Aşırı alkol ve kahve tüketiminden kaçınmak
    • Stres yönetimi (nefes egzersizi, yoga, meditasyon)
    • Beslenmeden çöp gıdaları çıkarmak
    • Besin takviyeleri (Magnezyum, B6 vitamini, Omega 3, keten tohumu vb)
    • Doğal progesteron kullanımı (yeterli dozda) tedaviye dahil edilerek kaliteli ve sağlıklı bir yaşam hedeflenmektedir.