Gebelik İzleminde Süreçler

Dünyada​ ​kabul​ ​görmüş​ ​tek​ ​bir​ ​protokol​ ​yoktur.Tıp​ ​bir​ ​sanattır​ ​ve​ ​uygulama​ ​şekli​ ​hekimden​ ​hekime  değişkenlik​ ​gösterebilir.her​ ​klinik​ ​kendi​ ​ekolüne​ ​göre​ ​gebelik​ ​takibinde​ ​bir​ ​protokol​ ​oluşturmaktadır.

Gebeliğin​ ​takibi,​ ​hastanın​ ​adet​ ​gecikmesini​ ​takiben​ ​hamileliğin​ ​tespiti​ ​ile​ ​başlamaktadır.​ ​Eğer  gebelik​ ​kan​ ​ya​ ​da​ ​idrar​ ​testleri​ ​ile​ ​çok​ ​erken​ ​dönemde​ ​tespit​ ​edilmiş​ ​ise,​ ​ultrason​ ​ile​ ​gebelik​ ​kesesi  hemen​ ​görülmeyebilir.​ ​“Biyokimyasal​ ​gebelik”​ ​adı​ ​verilen​ ​bu​ ​dönem​ ​iki​ ​hafta​ ​kadar​ ​sürebilmektedir.  Bu​ ​sürenin​ ​ardından​ ​yapılan​ ​ultrasonda,​ ​gebelik​ ​kesesinin​ ​rahim​ ​içinde​ ​gözlenebilir​ ​olması​ ​ile​ ​“klinik  gebelik”​ ​dönemi​ ​başlamaktadır.​ ​Kesesinin​ ​ultrasonda​ ​görülmesi​ ​ile​ ​rahim​ ​içi​ ​yerleşimli​ ​bir  hamileliğin​ ​varlığı​ ​da​ ​gösterilmiş​ ​olunur,​ ​böylece​ ​dış​ ​gebelik​ ​ekarte​ ​edilmiş​ ​olunur.​ ​Ardından  yaklaşık​ ​bir​ ​hafta​ ​içinde​ ​vajina​ ​yoluyla​ ​yapılan​ ​ultrason​ ​ile​ ​bebeğin​ ​kalp​ ​atımları​ ​da​ ​izlenmeye  başlanır.​

​“Devam​ ​eden​ ​gebelik”​ ​denilen​ ​bu​ ​dönemde​ ​sağlıklı​ ​gelişen​ ​bir​ ​hamileliğin​ ​varlığı  belirlenmiş​ ​olur.Anne​ ​adayının​ ​genel​ ​sağlık​ ​durumunun​ ​değerlendirildiği​ ​çeşitli​ ​kan​ ​ve​ ​idrar​ ​testleri  yapılmalıdır.​ ​Bu​ ​testlerle​ ​bebeğe​ ​ya​ ​da​ ​gebeliğe​ ​olumsuz​ ​etki​ ​edebilecek​ ​bulaşıcı​ ​hastalıklar,​ ​şeker  ve​ ​tiroid​ ​gibi​ ​sistemik​ ​hastalıklar,​ ​kansızlık​ ​ve​ ​kan​ ​uyuşmazlığı​ ​gibi​ ​durumlar​ ​ortaya​ ​konulabilir.

Muayene​ ​Sıklığı Ne Olmalıdır?

İlk​ ​üç​ ​ay​ ​gebelik​ ​kayıplarının​ ​görülme​ ​ihtimali​ ​daha​ ​yüksektir.​ ​Bu​ ​dönemde​ ​anne​ ​adayları​ ​bebek  hareketlerini​ ​henüz​ ​hissedemediği​ ​için​ ​daha​ ​endişeli​ ​olabilirler.​ ​Sağlıklı,​ ​tekil​ ​gebelik​ ​takibi​ ​ilk​ ​üç​ ​ay  süresince​ ​2​ ​hafta​ ​arayla​ ​yapılmaktadır.​ ​Ardından​ ​gebelik​ ​takipleri​ ​sıklıkla​ ​aylık​ ​olarak​ ​devam​ ​eder.  İkiz​ ​gebelik,​ ​önceki​ ​hamileliklerde​ ​düşük​ ​ya​ ​da​ ​erken​ ​doğum​ ​tehdidi​ ​mevcut​ ​olması​ ​durumunda  veya​ ​anne​ ​adayında​ ​sistemik​ ​hastalık​ ​varlığında​ ​hamilelik​ ​takibi​ ​daha​ ​sık​ ​aralıklarla​ ​yapılmalıdır.

Gebeliğin​ İlk Muayenesi

Bu​ ​değerlendirmede​ ​gebeliğin​ ​rahim​ ​içerisinde​ ​ve​ ​sağlıklı​ ​oluştuğu​ ​ortaya​ ​konulmalıdır.​ ​Yapılacak  vajinal​ ​ultrason​ ​incelemesi​ ​ile​ ​gebeliğin​ ​rahim​ ​içinde​ ​olması​ ​gereken​ ​yere​ ​yerleşip​ ​yerleşmediği  kontrol​ ​edilir.​ ​Bu​ ​sayede​ ​dış​ ​gebelik​ ​ekarte​ ​edilir.​ ​Ayrıca​ ​ultrason​ ​değerlendirmesinde​ ​rahimde​ ​şekil  bozukluğu​ ​olup​ ​olmadığı,​ ​miyom​ ​ya​ ​da​ ​yumurtalık​ ​kisti​ ​gibi​ ​hamileliği​ ​olumsuz​ ​etkileyebilecek  hastalıkların​ ​olup​ ​olmadığı​ ​gözlenir.​ ​Bunlar​ ​dışında​ ​rahim​ ​içinde​ ​yerleşmiş,​ ​halk​ ​arasında​ ​üzüm  gebeliği​ ​(mol​ ​hidatiform)​ ​ve​ ​boş​ ​hamilelik​ ​(blighted​ ​ovum)​ ​gibi​ ​normal​ ​dışı​ ​hamilelik​ ​durumlarının  varlığı​ ​da​ ​incelenmelidir.  Gebelik​ ​ilk​ ​muayenesinde​ ​ultrason​ ​değerlendirmesinde​ ​yapılan​ ​incelemeler​ ​normal​ ​olarak​ ​izlenmesi  durumunda​ ​anne​ ​adayından​ ​bazı​ ​tetkikler​ ​istenecektir.​ ​Bu​ ​tetkikler​ ​şunlardır:

**​ ​Kan​ ​sayımı​ ​ve​ ​kan​ ​grubu  (kansızlık​ ​veya​ ​pıhtılaşma​ ​bozukluğu​ ​var​ ​mı?​ ​kan​ ​uyuşmazlığı​ ​var​ ​mı?)

**​ ​Açlık​ ​kan​ ​şekeri,​ ​HbA1c,​ ​karaciğer​ ​ve​ ​böbrek​ ​testleri  (gizli​ ​şeker​ ​hastalığı​ ​var​ ​mı?​ ​karaciğer​ ​ve​ ​böbrek​ ​fonksiyon​ ​bozukluğu​ ​var​ ​mı?)

**​ ​Tiroid​ ​hormon​ ​testleri  (düşüğe​ ​neden​ ​olabilecek​ ​ya​ ​da​ ​bebeğin​ ​zekasını​ ​olumsuz​ ​etkileyecek​ ​tiroid​ ​hastalığı​ ​var​ ​mı?)

**​ ​Bulaşıcı​ ​hastalık​ ​testleri  (hamilelikte​ ​ve​ ​doğumda​ ​bebeği​ ​olumsuz​ ​etkileyecek​ ​hepatit,​ ​AIDS,​ ​kızamıkçık,​ ​toksoplasma,​ ​sifilis  gibi​ ​hastalık​ ​var​ ​mı?)

**​ ​Pap-smear​ ​testi  (rahim​ ​ağzı​ ​kanser​ ​öncüsü​ ​bir​ ​hastalık​ ​var​ ​mı?)

Gebelik​ ​taramaları

Sağlıklı​ ​gelişen​ ​bir​ ​gebeliğin​ ​takibinde​ ​başlıca​ ​dört​ ​basamakta​ ​tüm​ ​taramalar​ ​tamamlanmaktadır.  Farklı​ ​klinik​ ​durumlar​ ​söz​ ​konusu​ ​olduğunda​ ​bu​ ​taramalara​ ​eklemeler​ ​ve​ ​eksiltmeler​ ​oluşabilir.​ ​Tüm  bu​ ​taramaların​ ​tamamlandığı​ ​24-28.​ ​gebelik​ ​haftasından​ ​sonra,​ ​geri​ ​kalan​ ​haftalarda​ ​bebeğin  kilosu,​ ​büyümesi,​ ​suyu​ ​ve​ ​iyilik​ ​hali​ ​kontrol​ ​edilerek​ ​hamilelik​ ​tamamlanır.​ ​Gebelik​ ​taramaları​ ​ve  haftaları​ ​şu​ ​şekildedir:

**​ ​11–14.​ ​hafta​ ​arası:​ ​İkili​ ​Tarama​ ​Testi  (Down​ ​(trisomi–21)​ ​ve​ ​Edward​ ​sendromu​ ​(trisomi–18)​ ​açısından​ ​ultrasonda​ ​bebeğin​ ​boyu​ ​ve​ ​ense  kalınlığının​ ​ölçülmesi​ ​ile​ ​anne​ ​kanındaki​ ​iki​ ​hormonun​ ​seviyesinin​ ​tespit​ ​edilmesi​ ​ile​ ​yapılan​ ​en  yüksek​ ​tanı​ ​gücü​ ​olan​ ​kromozomal​ ​hastalık​ ​tarama​ ​testidir.)

**​ ​16-18.​ ​hafta:​ ​MS-AFP​ ​Testi  (Spina​ ​bifida​ ​gibi​ ​omurilik​ ​gelişim​ ​kusurlarının​ ​ortaya​ ​konulmasında​ ​son​ ​derece​ ​hassas​ ​sonuç  veren​ ​bir​ ​kan​ ​testidir.​ ​Hekiminiz​ ​gerekli​ ​görür​ ​ise​ ​bu​ ​taramayı​ ​önerecektir.)

**​ ​20–22.​ ​hafta​ ​arası:​ ​İkinci​ ​Düzey​ ​(ayrıntılı)​ ​Ultrason​ ​İncelemesi  (Bebeğin​ ​kemik​ ​yapılarının​ ​henüz​ ​gelişmediği​ ​bu​ ​dönemde​ ​tüm​ ​organ​ ​ve​ ​sistemlerinin​ ​ultrason​ ​ile  incelenerek​ ​rapor​ ​edildiği​ ​bir​ ​görüntülemedir.)

**​ ​24-28.​ ​hafta:​ ​Şeker​ ​Yükleme​ ​Testi  (Hamileliğe​ ​bağlı​ ​şeker​ ​hastalığının​ ​taranması​ ​için​ ​yapılan​ ​yükleme​ ​testidir.​ ​Bu​ ​hafta​ ​aralığında  yapıldığında​ ​şeker​ ​hastalığının​ ​tespit​ ​edilme​ ​olasılığı​ ​en​ ​yüksek​ ​düzeydedir.)

**​ ​Maternal​ ​Kanda​ ​Fetal​ ​DNA  (Anne​ ​adayının​ ​kanında​ ​kendi​ ​DNA​ ​yapısı​ ​dışında​ ​​ ​oranında​ ​bebeğe​ ​ait​ ​DNA​ ​parçaları​ ​da  bulunmaktadır.​ ​Bu​ ​DNA​ ​parçalarının​ ​ayıklanması​ ​ile​ ​yapılan​ ​genetik​ ​inceleme​ ​sayesinde​ ​bazı  kromozom​ ​bozukluklarının​ ​(Down​ ​sendromu​ ​gibi)​ ​%99’a​ ​varan​ ​doğruluk​ ​oranında​ ​saptanması  mümkün​ ​olmaktadır.​ ​Bu​ ​test​ ​rutin​ ​uygulaması​ ​gereken​ ​bir​ ​tarama​ ​testi​ ​değildir.)